Waarom slaap ik slecht?

Vier op de tien Belgen slapen slecht. Een keer slecht slapen is op zich niet problematisch, je lichaam recupereert vanzelf wanneer je de volgende nacht een normale nachtrust hebt.

Slecht slapen neemt verschillende vormen aan. Je kan een onderscheid maken tussen eens een nacht slecht slapen met problemen die je zelf kan oplossen of er herhaaldelijk en langdurig last van hebben door een slecht systeem of door een medische aandoening.

Is slecht slapen voor jou eerder regel dan uitzondering? Dan is de kans groot dat je er ook overdag steeds meer last van ondervindt: je bent moe, niet fit, hebt concentratieproblemen of bent prikkelbaar. Een probleem dat we veel zien terug komen is dat er te veel mensen op een te harde of te zachte matras slapen. Er zijn jammer genoeg maar weinig matrassen of slaapsystemen die de exacte hoeveelheid steun bieden. 

 

De meest voorkomende oplosbare slaapproblemen:

Te warm in uw bed?

  •  Meestal is dit het gevolg van een te warm of niet goed ventilerend dekbed of donsdeken.
  •  Een matras die uit 1 materiaal bestaat kan nooit de luchtigheid bieden zoals een pocketveer.

Omgeving in en rond de slaapkamer.

  • lawaai Bv. partner die snurkt
  • Onvoldoende verluchte slaapkamer.

Partner die beweegt in bed.

Rusteloze benen.

Een slecht slaapsysteem dat niet de juiste ondersteuning geeft.

  • Een te zacht slaapsysteem gaat als resultaat geven dat je gaat doorhangen.
  • Een te hard slaapsysteem heeft als gevolg dat je op de matras gaat liggen en nooit een juiste houding gaat kunnen aannemen, voornamelijk te hard aan de schouder en heup.
  • Het perfecte slaapsysteem gaat je drukpunten verspreiden over de volledige matras en systeem, waardoor je veel aangenamer op je zij gaat kunnen slapen en zo veel dieper slaapt. Tijdens onze slaap daalt de druk op onze tussenwervelschijven waardoor deze kans krijgen om vocht op te nemen en hun elasticiteit te bewaren, waardoor , met resultaat dat je uitgerust gaat opstaan zonder pijn. 

Slaaphoudingen.

De meeste mensen gaan in bed automatisch de positie aannemen die hen zo weinig mogelijk ongemakken bezorgt.

Maar heb je een medische aandoening dan kan de juiste slaappositie problemen voorkomen.
Bij de juiste slaaphouding voor het lichaam is het van groot belang dat de wervelkolom in zijn natuurlijke houding ligt van de zijkant bekeken. De lichte kromming moet dus tijdens de slaap behouden blijven zodat onze tussenwervelschijven vocht kunnen opnemen.

Zijslapen = Beste slaappositie 

Met de armen in de slaaprichting en de benen een beetje opgetrokken naar de borst. Met een kussentje onder de knie wordt de rug het minst belast.

Bij bestaande nekpijn is het zeker in deze positie belangrijk ervoor te zorgen dat de nek- en de rugwervels in een vloeiende lijn doorlopen. Indien niet, kan de nekpijn verergeren en doorstralen naar de rug en het hoofd. Gebruik dus een hoofdkussen dat een goede steun biedt.

Zijslapen met driekwarthouding

Halverwege tussen buik- en zijlig in, met een opgetrokken bovenste been of arm. Dit is een slechte houding, zeker wanneer u rugpijn hebt omdat er spanningen in de nek en de rug ontstaan. Meestal wordt die houding uitgelokt door een iets te harde matras, waar de schouders en het bekken niet diep genoeg in kunnen zakken. Deze houding kan ook voor een slechte doorbloeding zorgen.

Rugslapen

Bij rugslapen wordt het lichaam vrij goed ondersteund en wordt het gewicht verspreid over de grootst mogelijke oppervlakte. Er kan lage rugpijn ontstaan omdat de rug niet volledig ondersteund wordt. De lage rugpijn wordt veroorzaakt door een te harde matras.

Buikslapen

Zeer slecht voor rug en nek. De felle kromming van de onderrug belast de ruggewrichten te hard. Ook de wervelkolom in de nek wordt zwaar belast door de sterke draaiing van het hoofd naar links of rechts. Veel buikslapers slapen daarom zonder hoofdkussen. Vermijd het dubbelvouwen van een te laag hoofdkussen voor de ondersteuning van de nek en vermijd een te harde matras.

Slaapcomfort.

Een goed bed is iets persoonlijks, maar voor iedereen moet het voldoen aan bepaalde eigenschappen.

In een goed ondersteunend bed zal de natuurlijke positie van de wervelkolom behouden blijven.

Een goede matras mag niet te zacht zijn, maar ook niet te hard. De matras moet in zijlig de vorm van de schouders en heupen goed opvangen. In ruglig moet een matras meegeven ter hoogte van de schouders en de heupen, maar anderzijds nek en onderrug goed ondersteunen. Spring binnen in onze winkel en voel het verschil.

Spring binnen in onze winkel en voel het verschil.

Ontdek onze slaapsystemen