slaapcomfort

Slapen zonder pijn

Een goed bed is iets persoonlijks, maar voor iedereen moet het voldoen aan bepaalde eigenschappen.

In een goed ondersteunend bed zal de natuurlijke positie van de wervelkolom behouden blijven.

Een goede matras mag niet te zacht zijn, maar ook niet te hard. De matras moet in zijlig de vorm van de schouders en heupen goed opvangen. In ruglig moet een matras meegeven ter hoogte van de schouders en de heupen, maar anderzijds nek en onderrug goed ondersteunen. Spring binnen in onze winkel en voel het verschil.

Spring binnen in onze winkel en voel het verschil.

Waarom slaap ik slecht ?

Slecht slapen?

Vier op de tien Belgen slapen slecht. Een keer slecht slapen is op zich niet problematisch, je lichaam recupereert vanzelf wanneer je de volgende nacht een normale nachtrust hebt.

Slecht slapen neemt verschillende vormen aan. Je kan een onderscheid maken tussen eens een nacht slecht slapen met problemen die je zelf kan oplossen of er herhaaldelijk en langdurig last van hebben door een slecht systeem of door een medische aandoening.

Is slecht slapen voor jou eerder regel dan uitzondering? Dan is de kans groot dat je er ook overdag steeds meer last van ondervindt: je bent moe, niet fit, hebt concentratieproblemen of bent prikkelbaar. Een probleem dat we veel zien terug komen is dat er te veel mensen op een te harde of te zachte matras slapen. Er zijn jammer genoeg maar weinig matrassen of slaapsystemen die de exacte hoeveelheid steun bieden.

De meest voorkomende slaapproblemen:

01.

Te warm in uw bed?

Meestal is dit het gevolg van een te warm of niet goed ventilerend dekbed of donsdeken. Een matras die uit 1 materiaal bestaat kan nooit de luchtigheid bieden zoals een pocketveer. Omgeving in en rond de slaapkamer.

02.

Medisch probleem

Heb je een fysische medische aandoening dan kan de juiste slaappositie problemen voorkomen. Bij de juiste slaaphouding voor het lichaam is het van groot belang dat de wervelkolom in zijn natuurlijke houding ligt van de zijkant bekeken. De lichte kromming moet dus tijdens de slaap behouden blijven zodat onze tussenwervelschijven vocht kunnen opnemen.

03.

Gsm en Tv

Om goed in te slapen is het belangrijk dat het stresshormoon cortisol laag is. ... Te hoge cortisol waarden voor het slapen gaan ontstaan door teveel activiteit, stress en blauwlicht te laat op de avond door gsm, tablet, tv op de kamer, dit geeft ook een stress prikkel aan het lichaam

04.

Rug en nekpijn

De meeste mensen gaan in bed automatisch de positie aannemen die hen zo weinig mogelijk ongemakken bezorgt. Dit kan vaak stijfheid, schouder en of rugpijn tot gevolg hebben bij het opstaan.

05.

Rusteloze benen

Bij het rusteloze-benen-syndroom heb je een onweerstaanbare drang om allerlei bewegingen met de benen te maken om een onaangenaam gevoel in de benen te verlichten. De benen wat hoger leggen kan dit verlichten. In onze winkel kan je hulpmiddelen vinden.

06.

Lawaai en omgeving

Je bent er je misschien zelf niet eens bewust van maar denk eens na over omgevingsgeluid. Elk geluid kan je slaapritme storen. Probeer al het geluid te elimineren. Oordopjes kunnen je hier in helpen. Een verluchte slaapkamer doet soms wonderen, partner die beweegt in bed, snurkende partner...

07.

Slaaphouding

Een juiste houding is van groot belang om uitgerust wakker te worden en van een pijnloze nacht te kunnen genieten. Ergonomisch gezien is rug of zijslapen het beste. Buik en zijslapen met een driekwarthouding raden we af.

08.

Een te harde of zachte matras

Een te harde of te zachte matras is niet geschikt voor op te slapen. Om de juiste ergonomische positie te kunnen aannemen moet men een slaapsysteem hebben waar men de juiste hoeveelheid steun krijgt.

Een harde of zachte matras?

TE HARD

Een te hard slaapsysteem heeft als gevolg dat je nooit een juiste houding gaat kunnen aannemen, voornamelijk te hard aan de schouder en heup.

Slaap comfort

Het perfecte slaapsysteem gaat je drukpunten verspreiden over de volledige matras en systeem, waardoor je veel aangenamer op je zij gaat kunnen slapen en zo veel dieper slaapt. Tijdens onze slaap daalt de druk op onze tussenwervelschijven waardoor deze kans krijgen om vocht op te nemen en hun elasticiteit te bewaren, waardoor , met resultaat dat je uitgerust gaat opstaan zonder pijn.

TE ZACHT

Een te zacht slaapsysteem gaat als resultaat geven dat je gaat doorhangen. Hierdoor komt alle druk op je schouder en overstrek je de onderrug.

TE HARD

Een te hard slaapsysteem heeft als gevolg dat je nooit een juiste houding gaat kunnen aannemen, voornamelijk te hard aan de schouder en heup.

SLAAP COMFORT

Het perfecte slaapsysteem gaat je drukpunten verspreiden over de volledige matras en systeem, waardoor je veel aangenamer op je zij gaat kunnen slapen en zo veel dieper slaapt. Tijdens onze slaap daalt de druk op onze tussenwervelschijven waardoor deze kans krijgen om vocht op te nemen en hun elasticiteit bewaren, waardoor je uitgerust gaat opstaan zonder pijn.

TE ZACHT

Een te zacht slaapsysteem gaat als resultaat geven dat je gaat doorhangen. Hierdoor komt alle druk op je schouder en overstrek je de onderrug.

Zijslapen met driekwarthouding = fout

Halverwege tussen buik- en zijlig in, met een opgetrokken bovenste been of arm. Dit is een slechte houding, zeker wanneer u rugpijn hebt omdat er spanningen in de nek en de rug ontstaan. Meestal wordt die houding uitgelokt door een iets te harde matras, waar de schouders en het bekken niet diep genoeg in kunnen zakken. Deze houding kan ook voor een slechte doorbloeding zorgen.

half zij slapen (1)
rug

Rugslapen = Goede slaappositie

Bij rugslapen wordt het lichaam vrij goed ondersteund en wordt het gewicht verspreid over de grootst mogelijke oppervlakte. Er kan lage rugpijn ontstaan omdat de rug niet volledig ondersteund wordt. De lage rugpijn wordt veroorzaakt door een te harde matras.

voel het verschil

Buikslapen = foute positie

Zeer slecht voor rug en nek. De felle kromming van de onderrug belast de ruggewrichten te hard. Ook de wervelkolom in de nek wordt zwaar belast door de sterke draaiing van het hoofd naar links of rechts. Veel buikslapers slapen daarom zonder hoofdkussen. Vermijd het dubbelvouwen van een te laag hoofdkussen voor de ondersteuning van de nek en vermijd een te harde matras.

buikslapen (1)

Zij-slapen = Goede slaappositie

Met de armen in de slaaprichting en de benen een beetje opgetrokken naar de borst. Met een kussentje onder de knie wordt de rug het minst belast.

Bij bestaande nekpijn is het zeker in deze positie belangrijk ervoor te zorgen dat de nek- en de rugwervels in een vloeiende lijn doorlopen. Indien niet, kan de nekpijn verergeren en doorstralen naar de rug en het hoofd. Gebruik dus een matras en hoofdkussen dat een goede ondersteuning biedt.

voel het verschil

"Ben jij op zoek naar een comfortabel slaapsysteem? "

“Een goed bed is iets persoonlijks, maar voor iedereen moet het voldoen aan bepaalde eigenschappen. Daarom is persoonlijk advies zo belangrijk.”

In een goed ondersteunend bed zal de natuurlijke positie van de wervelkolom behouden blijven.

“Een goede matras mag niet te zacht zijn, maar ook niet te hard. De matras moet in zijlig de vorm van de schouders en heupen goed opvangen. In ruglig moet een matras meegeven ter hoogte van de schouders en de heupen, maar anderzijds nek en onderrug goed ondersteunen.”

Pieter-Jan Grisar